Igår kväll hände det..! O satt i halsen!

En kommentar
Igår lämnades storebror på disco med några kompisar. Jag, J och Ollie hämta hem honom igen strax innan 20.00 då vi skulle äta taccos och se idol tillsammans :) Han hade haft jätteroligt och förra terminen ville han till discot men väl där fick vi komma hämta nästan direkt varje gång. 
 
Vi kom hem satte oss vid bordet åt taccos med både "båtar" och hårda skal. Yngsta sonen gör en båttaccos med köttfärs majs ost ketchup och krossar taccochips i. 
 
Jag sitter bredvid O och J sitter mittemot. 
J säger någit minns inte ens nu  i efterhand men det gör att jag vrider huvudet mot O som sitter bredvid och ser hur han verkligen har munnen full och det är helt stopp i munnen och halsen och han börjar få panik! 
 
Jag reser mig upp från stolen drar upp honom till golvet stället han upp lutar han fram. Jag hinner tänka HUR FAN GJORDE MAN NU...!??
( har tittat om och om igen på den videon som gått på tv4 nyhetsmorgon och cirkulerat runt på facebook hur man gör med barn som sätter i halsen efter att ha läst den olyckan med popcorn kärnan som ett barn satte i halsen och dog! ) 
 
https://www.youtube.com/watch?v=S9o4lMSN8dk
 
https://www.youtube.com/watch?v=ufdBjjWJAyo
 
Men just där och då kände jag att ja inte minns men måste agera. Jag luta honom fram tryckte två gånger i magen ganska hårt tyckte jag inget hände snabbt dunka jag honom 2 gånger HÅRT i ryggen och då flyger 3 klumpar mosad lite kräkformad mat upp! 
 
Han får luft igen! 
 
När ja skulle banka mitt andra slag i ryggen började ja känna hur min panik kröp på mig för ja kände va fan gör ja nu om inte maten kommer upp på andra slaget. Jag skulle precis skrika till J att springa till grannen... Men i efterhand skulle vi ju ringt 112  DIREKT. 
 
Det har hänt förrut att barnen satt lite i halsen men de liksom hostat o löst de själv men denna gången va verkligen på riktigt! SÅ himla otäckt. Efterråt jag var alldeles skakig och man börjar tänka och tänka... vad kunde hänt osv. 
 
 
några sekunder efter Gråter O och säger Aj aj AJ! Jag tänker gud nu banka ja sönder något i kroppen så hårt ja tog i. Men så säger han igen AJ AJ min hals!
 
Så antagligen har en lite chipsbit rivit satt sig på tvären i halsen som liksom gjort ont efter och han var rädd.
O är ganska bra på att trycka in mycket i munnen på en gång.
 
Detta var så jäkla sjukt otäckt så det kanppt går att beskriva. Nu agera jag och jag har nästan varit rädd för mig själv och tänkt på sådana här situationer HUR kommer jag agera... nu agera jag snabbt men om de inte hade gått så vet jag inte hur jag skulle agerat jag känner nu att jag hade fått panik och skrikit bara.... 
 
 
Tur denna lördag kväll fortsatte i mys och glädje <3  
Jag vet inte ens om det jag tryckte/ bankade hjälpte eller om det var O själv som löste det och fick upp maten. Vet inte ens om jag gjorde rätt men oavsett vad så kom det upp denna gång och jag hoppas innerliget att detta aödrig händer igen! 
 
Vi pratar efterrått hur farligt de är och man måste tugga noga och lite i taget. O åt lite till men ville inte ha chips i denna gång. Han sa mamma: pappa tryckte mjukare i magen och du banka HÅRT i ryggen. Det var jag som både  tryckte i magen och banka på ryggen ;)  
 
Ser videon på youtube från tv4 nu Livräddning för barn och kan inte låta bli att blir tårögd efter händelsen igår. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Välkommen!:

skriven

Usch måste ha varit fruktansvärt! Vilken tur allt löste sig och vad modig du var som lyckades agera i paniken! :)