Adhd- medicinering

Kommentera
tja. 
Nu har sommaren gått. Killarna börjar i ettan respektive trean ! Wow , stora killar . 
 
2 veckor innan skolstart ringde jag Bup Bromma. Där vi varit och O blivit utredd och diagnostiserats adhd.. 
 
men nej de gav mig ett nummer då de ej tar hans om medicitering där trots de bad mig ringa dit när det var dags. När man väl blivit utredd o fått diagnosen skrevs man ut.. tydligen så det går till. 
 
Jag ringde numret. då fick jag telefontid veckan efter ! Oj tänkte jag detta kommer ta tid, trodde någonstans att det bara var ringa samtal de kollar journal/ diagnos utredningen kanske gör Hälsokoll sen får man medicin. Nej ja får vänta på ett samtal boka en vecka till... 
 
Samtalet kommer veckan därpå... men då är det fel tydligen jag skulle vända mig någonannanstans - Bumm. Jag ringer så Bromma bumm som ligger under bup där vi varit . Nej de har inte tid de har 300 passienter och kan ej ta fler. Hänvisar till privata mottagningar i Solna och en nyöppnad i Alvik. Testar ringa Solna inget svar. Ringer Alvik se svarar och bokar in en dag för att komma ganaka Omgående . Super trevlig dam. 
 
J och O åker dit.. de kommer dit undrar varför vi ej vänt oss till bumm Bromma då vi utretts där... han beklaga sig lite på deras hantering men hjälper oss gärna. De Kolla vikt och sådär på O . Men de vill avvakta då de nyss varit sommarlov och dags komma in i rutin igen som kan ta någon månad. 
 
jaha .. vi ville ju börja ganska snabbt för att ge så bra start som möjligt på ettan tänkte vi... vi vet att medicinen inte hjälper alla men hört bra om den på flera håll och vi hoppas och tror de kommer bli bra för oliver , förlänga koncentrationen. 
 
 
Första veckan i ettan har gått... positivt överraskande br har den gått .. å andra sidan lite nytt med fröken o miljö så då kan de gå bra till de blir mer bekvämt o tråkigt, mindre utmanande . Men vi får se , förhoppningvis inte . Vintrie förskoleklass var något för lite utmanande för oliver , han kunde köra lite med dem. Läraren har uppdaterat oss med mail denna vecka och de verkar gått väldigt bra och han har varit med pp uppgifterna sp känns väldigt skönt , men han behöver givetvis pauser mer än andra och koncentrationen tar slut snabbare speciellt om de inte är så intressant för honom men att vara med och försöka o vara i klassen är framsteg. 
 
Nu får vi avvakta till de säger då att vi kan starta medicineringen. Jag känner väl bara att vi är föräldfad som försöker göra allt för att han ska ha de bra oavsett miljö och vill testa medicin nu men måste kämpa som galningar och står ganska ensamma i detta . 
 
 
Visst finns de föreläsningar och adhd center men det blir ingen personlig hjälp. Jag får föreläsningar om de via jobb , jobbar med barn i skolan  med olika behov själv men klart man skulle vilja ha tips och hjälp mer av något proffs son känner oss och oliver vad som eventuellt skulle kunna fungera för oss sen vet jag med att de ej finns en klar o given mall men man får testa iallfall. 
 
 
Jag har lyssnat på adhd podden några avsnitt och kan faktiskt rekomendera Den då de ger lite konkreta förslag att testa , pratar om de för olika åldrar... 
 
 
En glad och humoristisk kille som ser upp till sin storebror med många känslor På en och samma gång :) 
 
han har börjat på judo och känns toppen. Så som tränaren berättade vad de lär sig, hur de tränar . Har ett barn dålig självkänsla ska ni va här, jag ser de peppar de utmanar de uppmuntra dem ännu mer, barn som har svårt kontrollera känslor som kan bli fysiska , arga ska va hör man blir säkrare står upp mot en ofrivillig knuff inkorridoren osv osv ... tränaren pratade om judo samtisigt Som han tyst flikade in ord som sitt , ”ligg” ”stå” delvis för att barnen ej skulle bli uttråkade sitta stilla länge men samtidigt diciplin  oCh lyssNa !  Tyckte de va så grymt gjort . 👏🏼 O har gått nu två gånger så får se men samma där, hört väldigt positivt om judo som träning.