Middag till hela familjen

Kommentera
Hej ! 
Tänkte skriva ett inlägg om mat... som mamma, som förskollärare ...
 
i skolan ska barnen smaka maten och vi vet vem som äter lite eller är kräsna och hjälper dem att de ska få lite mat upplagt i skolan... vi säger smaka oftast kan man gilla något potatis eller köttet eller salladen men ät inte det SU inte gillar om du smakat ... sedan får barnen äta mer av den mat/grönsaker/knäckebröd de gillar! 
 Viktigaste är att de får i sig energi, lite näring som håller under dagen... det ör svårt ha mat i en matsal för elever mellan F-9 som passar alla. Det blir även ett ansvar för barnet själv att känna efter sin kropp och äta därefter.  Skolsköteran säger även så att de ska ej bli tvingade äta för det kan då istället sluta i sådan mathets och en jobbig situation kring maten istället för ett positiv upplevelse. 
 
Håller med. 
 
Hemma lagar vi 50/50 någon gång en o samma sätt som passar hela familjen andra dagar kan de lagar 2-3 olika maträtter för en och samma middag. Barnen gillar när jag även ibland gör "mini buffé" /tappas variant där semlan plocka lite av varje av det dem vill ha. 
 
 
Bara för att man är en familj betyder det inte att man ha samma behov eller smaker och SKA äta samma. Då tar jag mig gärna den lilla extra tid de tar för att laga fler rätter för att alla ska må bra. 
det betyder inte att barnen väljer mat till middag alltid utan jag vet vad de gillar pch eventuellt får de ibland välja mellan de vi har hemma. 
 
Idag lagas fiskpinnar och ris till barnen med smörsås. Jag äter inte fisk så då laga jag falafel till mig. Visst barnen gillar med falafel men vi äter sällan fisk så då föredrar hag att dem får de. De är inte heller jätte förtjusta i fisk men kan äta panerad rödspätta, fiskpinnar och viss lax. min Man äter allt ;) Men har behov att äta "rätt" mat då han lätt går upp i vikt framförallt av kolhydrater därför byter jag ofta ut pastan till sallad för honom även mig ibland man sorry jag är pasta, potatis älskare 🙈 Mr J älskar kött så äter gärna kött med sallad. 
 
Hur gör ni där hemma hos er? 
 
😘😘😘